DOAK-Versagen: Welche Anschlusstherapie bei Vorhofflimmern?
Patienten mit Vorhofflimmern, die während einer bestehenden DOAK-Therapie einen Schlaganfall erleiden, benötigen weiterhin eine Antikoagulation. Aber was ist zu empfehlen: ein Wechsel auf ein anderes DOAK oder auf einen Vitamin-K-Antagonisten?
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Quelle:
- Lin H.J. et al. (1996): Stroke severity in atrial fibrillation. The Framingham Study. Stroke, DOI: 10.1161/01.str.27.10.1760
- Aguilar M.I., Hart R., Pearce L.A. (2007): Oral anticoagulants versus antiplatelet therapy for preventing stroke in patients with non-valvular atrial fibrillation and no history of stroke or transient ischemic attacks. The Cochrane database of systematic reviews DOI: 10.1002/14651858.CD006186.pub2
- Kleindorfer D.O. et al. (2021) 22. Guideline for the prevention of stroke in patients with stroke and transient ischemic attack: a guideline from the American Heart Association/ American Stroke Association. Stroke, DOI: 10.1161/STR.0000000000000375
- Cheung C.C., et al. (2021): Management of atrial fibrillation in 2021: an updated comparison of the current CCS/CHRS, ESC, and AHA/ACC/HRS guidelines. The Canadian journal of cardiology, DOI: 10.1016/j.cjca.2021.06.011
- Perry M. et al. (2021): Atrial fibrillation: diagnosis and management-summary of NICE guidance. British medical journal, DOI: 10.1136/bmj.n1150
- Hsieh M.T. et al. (2023): Comparing Efficacy and Safety Between Patients With Atrial Fibrillation Taking Direct Oral Anticoagulants or Warfarin After Direct Oral Anticoagulant Failure. Journal of American Heart Association, DOI:10.1161/JAHA.123.029979









