DGP 2024: Sarkoidose: Röntgentyp I nicht unterschätzen
Nicht alle Patienten mit einer pulmonalen Sarkoidose benötigen Steroide. Der Verlauf muss aber gut kontrolliert werden: Auch Erkrankungen mit niedrigem Risiko können einen aggressiven Verlauf nehmen.
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Quelle:
- Prof. Dr. Antje Prasse: „DGP Positionspapier: Empfehlungen zur Therapie der Pulmonalen Sarkoidose“, 21. März 2024, 64. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin, Mannheim, 21.-24. März 2024.
- Skowasch D et al. (2024): Therapie der Sarkoidose. Ein Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP). Pneumologie. DOI: 10.1055/a-2259-1046
- Baughman RP et al. (2006): Presenting characteristics as predictors of duration of treatment in sarcoidosis. QJM: An International Journal of Medicine. DOI: 10.1093/qjmed/hcl038
- Broos CE et al. (2018): Daily home spirometry to detect early steroid treatment effects in newly treated pulmonary sarcoidosis. European Respiratory Journal. DOI: 10.1183/13993003.02089-2017
- Baughman RP et al (2006): Infliximab Therapy in Patients with Chronic Sarcoidosis and Pulmonary Involvement. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. DOI: 10.1164/rccm.200603-402OC
- Judson MA et al. (2014): The potential additional benefit of infliximab in patients with chronic pulmonary sarcoidosis already receiving corticosteroids: a retrospective analysis from a randomized clinical trial. Respiratory Medicine. DOI: 10.1016/j.rmed.2013.11.019








