DGN 2025: Anfallsaktivität frühzeitig durchbrechen
Je früher ein Status epilepticus behandelt wird, umso wahrscheinlicher ist der Behandlungserfolg. Ein aktueller Expertenkonsens empfiehlt die Therapie bei prolongierten Anfällen früher als die deutsche Leitlinie.
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Quelle:
- Prof. Dr. Adam Strzelczyk: „Notfalltherapie prolongierter Anfälle und Initialtherapie des Status epilepticus“, 12. November 2025. DGN-Kongress 2025, Berlin + digital, 12.-15. November 2025.
- Rosenow F et al. (2020): S2k-Leitlinie Status epilepticus im Erwachsenenalter. AWMF-Registernummer 030 – 079.
- Pina-Garza JE et al (2024): Outpatient management of prolonged seizures and seizure clusters to prevent progression to a higher-level emergency: Consensus recommendations of an expert working group. Epileptic Disorders 2024; 26: 484–497. DOI: 10.1002/epd2.20243.
- Silbergleit R et al. (2012): Intramuscular versus intravenous therapy for prehospital status epilepticus. The New Engand Journal of Medicine. DOI: 10.1056/NEJMoa1107494.
- Scott RC et al. (1999): Buccal midazolam and rectal diazepam for treatment of prolonged seizures in childhood and adolescence: a randomised trial. The Lancet. DOI: 10.1016/S0140-6736(98)06425-3.
- Kapur J et al. Randomized Trial of Three Anticonvulsant Medications for Status Epilepticus. New England Journal of Medicine. DOI: 10.1056/NEJMoa1905795.
- Purwien L et al. (2023): Trends and Differences in Status Epilepticus Treatment of Children and Adults Over 10 Years: A Comparative Study of Medical Records (2012-2021) from a University Hospital in Germany. CNS Drugs. DOI: 10.1007/s40263-023-01049-w.





